Eenheidsworst?

Eenheidsworst?

Blog Hits: 1231

Het is alweer even geleden dat er op deze website een artikeltje van mijn hand verscheen. Voor degenen die hoopten op een nieuw stukje over allerlei ontwikkelingen binnen Christelijk en/of kerkelijk Nederland moet ik nu even teleurstellen. Komt er wel weer hoor!

Voor de nieuwe lezer - welkom, trouwens! - misschien even toelichten. Ik ben overtuigd Christen. Althans, meestal. Daar schrijf ik vaak over. Er is op deze website genoeg over te lezen.

Dit keer werd mijn aandacht getrokken door een column op de website Tweewieler.nl, de online omgeving van het vakblad Tweewieler. Helaas is het voor niet-leden niet te zien. Maar een account is zo aangemaakt. Ik kon het niet laten hierover in de pen te klimmen. Achter de login is het hier te lezen: Column Ron Haker.

Ron Haker, de schrijver van de column, is etaleur. Een eigenzinnige en dat bedoel ik positief. Jaren geleden, volgens mij in 2013, hadden we “een dag etaleren door Ron Haker” gewonnen. Geen idee meer waarmee. Maar ik kende Ron van z’n columns uit het vakblad. Ik vond het wel leuk om hem eens in het echt te spreken. Over onze vaste etaleurs van Presto Company waren (en zijn) we tevreden, maar een andere blik kan nooit kwaad. We zijn bij Presto gebleven.

De vraag die je jezelf als ondernemer, als onderdeel van een keten, voortdurend moet stellen is of de formule nog bij je past. In ons geval, de Bike Totaal formule. Ons antwoord daarop is een overtuigd ja. Althans, meestal. Het bedrijf achter de formule is de Dynamo Retail Group (DRG). Ook Profile (dat spreek je uit als ‘profiel’) is daar onderdeel van. DRG heeft een prachtige ontwikkeling doorgemaakt onder de bezielende leiding van Maarten de Vos. Zijn inzet voor de club was tomeloos. Voor ons gevoel ontwikkelden wij ons bedrijf parallel aan DRG. Vrijwel altijd waren we het eens met de keuzes die men maakte, omdat onze visies grotendeels overeenkwamen. En dat is nog steeds zo.

Nu, en daar geeft Ron Haker onder meer op af, gaan we als DRG-leden werken met een kerncollectie van O&A (onderdelen en accessoires). Het proces van voorbereiding is al ingezet toen Maarten de Vos nog aan het roer stond. Nu is het bijna zover dat het wordt uitgerold. Volgens Ron Haker gaan we als Bike Totaal en Profile winkels een eenheidsworst vormen. Winkels zijn in zijn optiek dan niet meer speciaal en winkels die een ander assortiment voeren dan de kerncollectie wel.

Een vreemde gedachtegang voor een etaleur die in zoveel winkels is geweest en nog steeds komt. Een winkel wordt meer speciaal door de ‘vent in de tent’ dan door het assortiment. Dat dit assortiment ook belangrijk is, blijkt juist uit de keuze voor een sterk kern assortiment. Bijna geen winkel ziet er hetzelfde uit en de eigenheid van de winkel wordt bepaald door het team dat in die winkel elke dag topprestaties levert. Want ‘vent in de tent’ is eigenlijk ook achterhaald. Het zijn de monteurs, de verkopers, de zaterdaghulp die het karakter van de tent bepalen. En ook de inrichting, de sfeer, die echt niet overal hetzelfde is. En zelfs ook als het gaat om online contact, blijft dit belangrijk! 

Het zal een klant worst zijn of hij bij ons een BBB of een XLC bidon kan kopen. Die merkbeleving was er al bijna niet bij accessoires en wordt zelfs bij fietsen steeds minder. En dat is een prima ontwikkeling. In het afgelopen jaar, waarbij de levertijden door het dak gingen, konden wij door goed in te kopen bijna iedereen aan een fiets helpen. Het merk bleek opeens veel minder doorslaggevend te zijn.

Ja, de formules Bike Totaal en Profile worden in de loop van 2023 samengevoegd. Maar die formules wijken op dit moment al zo weinig van elkaar af, dat ik dat wel begrijp. Ja, spannend is het wel. Want wij voeren al sinds de jaren ’90 de Bike Totaal formule. Mijn vader zat in de oprichtingsgroep. Het is dus heel spannend, want wat gaat het worden? Ondanks de bezwaren die ik echt wel heb, is het algemeen belang in dit verhaal belangrijker. Nu wordt alles dubbel gedaan qua marketing. Dubbel drukwerk, dubbele nieuwsbrieven, van alles dubbel. Door dat samen te voegen sta je veel sterker als groep. Wordt het Bike Totaal, wordt het Profile? Natuurlijk hoop ik op het behoud van Bike Totaal. En natuurlijk hopen mijn Profile collega’s dit niet. Misschien is een middenweg een optie: Bike Profile.


Ook met de vernieuwde strategie behoudt elke ondernemer met zijn team z’n eigenheid. Of eigenzinnigheid, ook prima. Want de bedrijfsnaam van de ondernemer blijft op de gevel staan. In ons geval een naam die al sinds 1937 meegaat. Steven Koelewijn. Een trots die het gevoel van de formule overstijgt. Maar die naam, samen met een sterke toekomstbestendige formule is een gouden combinatie.

powered by social2s